*

Pauli Juhani Pitkänen

Seuroissa

Istun seurapenkillä, sillä usko tulee kuulemisesta, ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Seurat aloitetaan usein kolmiyhteisen Jumalan nimeen.Huomioni kiinnittyy siihen ,että nyt kuitenkin  saarnan alkusanat aloitetaan Isän ja Pojan nimeen.

Puhuja lukee ylimmäispapillisesta rukouksesta tekstiä , niinkuin Isä ja minä olemme yhtä, niin tekin olkaa..

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Seuroissa käsitellään rukousta ja pian puhuja siirtyy Jeesuksen opetuslapsilleen opettamaan Isä meidän-rukoukseen. Rukouksen alun kuulin niin, että rukouksen alku sanottiin: Isä meidän, joka olet olet taivaassa. Rukouksen alku kuuluu monikossa niin, että Isä meidän, joka olet taivaissa. Varmaan inhimillistä. Monikko muoto on tärkeä, sillä Jumala istuu kunniassaan ja siellä, missä on nöyrä Henki ja särkynyt sydän. Teissä minä tahdon asua ja vaeltaa. Jumalan valtakunta on maan päälle laskettu ja toimiin taivasten valtakuntana, jonka kautta päästään taivaan kunnian valtakuntaan.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Puhuja pysähtyy selittäämään rukouksen kohtaa, "anna meille jokapäiväinen leipämme. Sitä pitää oikein rukoilla, kuten Kristus sanoo. Nyt kun ajallisen leivän tarve on rukoiltu, puhuja toi mukaan puuttuvan Jumaluuden kolmannen persoonan Pyhän Hengen ja puhui kolmiyhteisestä Jumalasta.

----------------------------------------------------------

Luther katekismuksessan puhuu ajallisesta leivästä, mitä se tarkoittaa, hurskaasta puolisosto hyviin naapureihin ja kenkiin.

Muistaaksen Isossa katekismuksessa rukouksen kohtaa Luther asiaa käsittelee pelkäästään hengellisenä asiana. Valituissa paloissa asia on käännetty niin, että annan meille MEIDÄN joka päiväinen leipämme. Luther kiinnittää huomiota MEIDÄN sanaan, että mikä on opetuslasten yhteinen leipä. Tämä selitys sopii hyvin Kristuksen muuhun omaan Julistukseen. Hänhän sanoo:"MINÄ OLEN ELÄMÄN LEIPÄ."

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Pyhä Henki ei tarvitse ajallista ruokaa. Jeesus Kristus on ruoka ja juoma. Joka ei syö minun lihaani ja juo minun vertani, ei ole minulle sovelias.
Israelin kahtatoista sukukuntaa saivat tuomita ne, jotka olivat luopuneet kaikesta Kristuksen nimen tähden, kuten kaikista ihmisushteista emännästa alkaen kaikkeen tavaraan. He saavat tuomita kahtatoista Israelin sukukuntaa, sisarien ja veljien kanssa ja saavat iankaikkisen elämän.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Sitten käsitellään Isän ja Pojan yhteyttä, niin tekin olkaa. Voiko Isän ja Pojan yhteys olla lihallista. Pois se, sillä liha on liitossa sielunvihollisen kanssa, sillä ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi, mutta te olette yksi Henki ja Hengessä yhtä. Pyhän Hengen yhteyteen ei voi tuoda mitään ajallista, sillä se on Isän ja Pojan yhteyttä ja Pyhän Hengen yhteyttä, kun se on ihmissydämeen vuodatettu.

Jumalan valtakunta ei ole puu tai kanto, ruoka ja juoma , vaan Vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Lopuksi lauletaan virsi 341 Kiitos sulle Jumalani. Siionin laulussa 190 on lisätty viides säkeistö, jossa kiitetään valtakunnasta, jossa armo tarjotaan. Sitä kehoitetaan ensin etsimään Jeeuksen sanoissa, että Isä meidä rukouksessa, että se lähestyisi. Kristus itse ja Johannes Kastaja sitä saarnasi.
Jeesus sanoo niille, että te seurasitte minua, kun minä annoin teille leipää. (ajallista) Tätä pakanat etsivät, mutta meille Kristus on jokapäiväinen ja joka hetkinen elämän leipä.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Kristus antoi luvan tuomita 12 Israelin sukukuntaa, jotka olivat Kristuksen nimen tähden kaikesta luopuneet. Kun saarnaaja ei ole kaikesta luopunut, niin Kristus on häneltä ottanut oikeuden pois tuomita 12 Israelin sukukuntaa.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset