Pauli Juhani Pitkänen

Uskosta uskoon

Lähestyskäskyssä kehoitettiin saarnaamaan parannusta ja syntein anteeksiantamista alkaen Jerusalemista aina maailman ääriin asti. Näin uskon saarna on kulkeutunut pohjoiseen ja Uuden Suomen sivuille. Jumalan Pojan usko ei mukaudu aikaan ajankuluessa, vaan on sama ja turvallinen. Se on ajaton, eikä maailmaan aikaan päivitettävissä oleva asia. Jumalan valtakunnan voittokulkua ei voi historiallisesti tietää ja selvittää, mutta vilahduksia historiastakin löytyy.

Laitan tähän vähän esimerkiksi historiaa, miten on luettavissa evankeljumin ilosanoman voittokulkua kolmen ihmisen kautta uskosta uskoo, niin kuin raamattu sanoo.

Pappi sai elävän uskon naisen välityksellä ja nainen sai elävän uskon papin välityksellä. Jumalan Pojan uskohan ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan lahja Kristuksessa, joka sitten siirtyy evankeljumin uskomisessa polvesta polveen.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Tästä papin löydöstä, kaivatusta ja haetusta tapahtumasta on kulunut 170 vuotta.

Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta. Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä. Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä. Hän pääsi papin avulla elävään uskoon. Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään. Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa. Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle. Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen.(Wikipedia)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Tässäpä sitten vielä pastori Brandellista:

Brandell lähti kotoaan 19-vuotiaana isänsä kuoltua. Hän teki töikseen postin kantoa, kunnes pestautui rengiksi. Vuonna 1802 hän koki ensimmäisen herätyksen eräässä tanssitilaisuudessa, jonka jälkeen hän alkoi varoitella tansseista myös tovereitaan. Vuonna 1806 hän kirjautui Piitimen triviaalikouluun. Rahavaikeuksien takia hän oli lopettaa koulun, mutta sai koulun rehtorilta taloudellista apua.

Hänet vihittiin papiksi 1812 Högsjöhön. 1817 hänet siirrettiin papiksi Noraan, jossa hän toimi yli 20 vuotta. Hän koki hengellisen murroksen todennäköisesti ensimmäisinä pappisvuosinaan. Ångermanlannissa tapahtui 1819–1823 lukijalaisuuden nopea leviäminen.[1] Herätys kasvoi voimakkaasti ja laajeni. Kerrotaan, että paikallisen kylän raitilla ei ollut yhtään pyhäpäivää, jolloin joku kulkija ei olisi kysellyt autuuden asioista. Brandellin saarnoja ei ole säilynyt jälkipolville, sillä hän ei kirjoittanut saarnojaan. Juuri Noran kirkosta, jossa Brandell vaikutti, tuli Ångermanlannin keskeisin pyhäkkö. Noran kirkkoon mahtui yli 2000 sanankuulijaa ja se tuli usein Brandellin saarnatessa ääriään myöten täyteen, kaukaakin tulleista kuulijoista.[2]

Brandellin apulainen, pastori Pehr Eric Bylund kirjoittaa vuosista 1823–1826 seuraavaa: ”Silloin hänen luonaan virtasi lakkaamatta autuutta etsiviä ihmisiä. Useita päiviä aamusta iltaan jonotti ihmisiä, jotka vanginvartijan tavoin kysyivät: Mitä minun pitäisi tehdä jne.”[3]

Lapin Mariana tunnettu lappalaisnainen löysi elävän uskon juuri Brandellin avulla.[4] Lars Levi Laestadius tapasi Lapin Marian Åselessa 1844 löytäen elävän uskon.[5] Laestadius ei todennäköisesti tavannut Brandellia ennen tämän kuolemaa.[6]

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Tähän väliin on pakko laittaa lukemani kertonus inuiitista. Eräs lähetyssaarnaaja kertoi ummet ja lammet kristinuskosta vanhalle inuiittimiehelle.

Hetken pohdittuaan inuiitti kysyi lähetyssaarnaajalta, joutuisiko hän helvettiin ellei olisi koskaan kuullut raamatusta. Lähetyssaarnaaja kertoi ettei missään tapauksessa. Tässä kohtaa vanha inuiittimies katsoi lähetysaarnaajaa ja kysyi: Miksi sitten tulit ja kerroit minulle?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ehkäpä syy oli sama kuin sillä Jehovan todistajalla, jolta aikoinaan kysyin: "Jos vain 144000 Jumalan valitsemaa pääsee paratiisiin, niin kuinka voitte kuvitella minulla maailman seitsemästä miljardista ihmisestä olevan mitään mahdollisuuksia?" Hän vastasi: "No, omaa paikkaani tällä työllä varmistelen."

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Tarinasi kuulostaa keksityltä. Jehovien oppi on minusta typerä, mutta se ei ole sen suuntainen kuin esität.

Taitaa Jehovan Todistajien oppi olla teille aika vieras. 144 000 ei ole heillä kaikkien pelastuneiden määrä. 144 000 on sen sijaan Taivaaseen pääsevien hallitsijoiden erikoislukumäärä. Perus JT sen sijaan uskoo elävänsä maan päällä ikuisesti.

Oppihankaluus heillä tosin on ; Heillä myös ne jotka eivät ole Jehovasta kuulleet saavat mahdollisuuden. Vain ne jotka ovat katumattomia jumalattomia eivät saa mahdollisuutta. (Ensin on tuhannen vuoden mittainen testikausi jonka jälkeen varmistuu ketkä "oikasti oikeasti" pelastuvat.) Siksi he eivät niinkään varmista omaa pelastuspaikkaansa kuin karsivat kilpailua.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

144 kerranaisineen kuvaa kadotuksesta pelastettujen määrää (hengellisessä)Israelissa, jotka uskoivat. Sen lisäksi oli lukematon määrä kaikista kielistä, kansoista ja heimoista. Jeesus sanoo että, vaikka henget on annettu alaimaiseksi ja evankeljumin työ menestyy, iloitkaa siitä, että nimenne on elämän kirjassa. Onko sinun?

Ilm. 14:1

1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. 2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua. 3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. 4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. 5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren Vastaus kommenttiin #6

Niin. Tuo luku on toki JT:ille tärkeä. Esimerkiksi kun he viettävät jotain muistojuhlaansa tjsp. niin siellä kiertää viini ja vesi. Vain ne jotka ovat varmoja että kuuluvat 144 000 syövät siitä. Suurin osa ei syö. Sillä uskovat elävänsä maan päällä ikuisesti

http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2009602?q=maa...

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen Vastaus kommenttiin #9

Jehovan todistajilta puuttuu ymmärrys, mitä tarkoittaa uusi maa, uusi taivas, uusi luomus Kristuksessa, uusi ihminen ja myös vanha ihminen.

Uusi taivas ja uusi maa on Jumalan asuinsija, joka on Taivasten valtakunnassa. Taivasten valtakuntaan astumisessa ihminen saa Pyhän Hengen, joka on ylhäältä alasvuodatettu. Samalla laskeutuu sydämelle uusi taivas ja uusi maa, jota minä saan Hengen puolesta asua, mutta lihasta, ajasta sitä ei löydy. On maallinen ruumis, mutta on Hengellinen ruumis, mikä on itse taivas.
Hengellinen ruumis ikävöi Isän luokse taivaaseen.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Hämmästyttävän rehellinen jehovan todistaja,mutta just näinhän se on, omasta persiestähän se on kyse..varmuuden vuoksi,jos se taivas ja jumala sattuiskin olemaan.Jokainen lujaakin uskoaan julistava on kaikkea muuta,kuin varma siitä minkä varmaksi sanoo.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren Vastaus kommenttiin #10

Joo. Jehovan Todistaja joka ei tunne omaa oppiaan ja joka ei noudata ns. teokraattisen sodankäynnin periaatteita. Ei todellakaan voi kuvata muuna kuin "hämmästyttävänä". Ellei peräti "keksittynä". Munkin mummo söi tuhannen punkkarin bussiliput suksiboksissa auton katolla.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen Vastaus kommenttiin #10

Mikä lähtee ihmisestä, se ei lähde Jumalasta. Jumalan suurien tekojen todistaminen ei ole annettu maan saven hartioille, joka maaksi muuttuu. "Me todistamme siitä, mitä me näemme. Tämä onkin julkinen salaisuus.

Maan päällä on armon taivas joka ulottuu kunnian taivaaseen. "Minkä te maan päällä anteeksi annatte, se on anteeksi annettu taivaassa." Tämä onkin Jumalan valtakunnan suuri tehtävä, eli avata kuoleman voittaneen ylösnousseen Kristusken lunastyötä ihmisen sydämelle. "Jumala seisoo seurakunnassa." Pää on taivaassa ja jalat maan päällä kengitettynä saarnaamaan rauhan evankeljumia Jesuksen nimessä ja veressä, joka karkoittaa käärmeen kuopasta ja tilalle tulee lounatuuli,juola ja vehnä, lammas ja leijona, jotka sovussa elävät.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Onko Jumala pään sisällä vai ulkopuolella?

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Paavali, eli entinen Saulus kertoo Kristuksen ilmestymisestä ja sitä seuraavasta silmien sokeutumisesta, jotka sitten toisen ihmisen kätten päälle panenmisella ja syntien anteeksi saamisella Paavali sai ajallisen että uutena hengellisen näkökykynsä takaisin. "En tiedä tuliko se sisältä vai ulkoa.

Eli se tulee ulkoa,mutta sydämessä sisällä koetaan. Niin kuin on koettu, että et sinä eli ihminen vaan Jumala antoi minulle synnit anteeksi.

Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi ja pään sisällä on kaipuuta ulkopuolella olevaan Jumalaan. Pakana uskonnoissa palvotaan jotain ulkopuolella olevaa, mutta on Henki joka hakee paikkaa ihmisen sydämeen. Se ei ole pään tietoa, vaan sydämen uskoa.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Pään sisällä..ja jos se siellä toimii hyvin,niin mitäpä moittimista..vaan,kun se monellakaan ei toimi.,siis,kun se pään sisäpuolinen toiminta ei siirrykkään ulkopuolella hyvin ja oikein toimivina tekoina.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Ihmisen perisynti on tuttu asia ainakin niissä ihmisissä, jotka valkeudessa haluavat elää. Paatuneelta omaltatunnolta herkkyys Jumalan ääneelle on häviämässä tai kadonnut. Samoin omaan hyvyteen luottava ei tarvitse Jumalan armoa.

Etsikkoaika on usein nuorena, jolloin omatuntu on usein vielä herkkä. Siksipä sanotaan, että"muista Luojaas nuoruudessa, ennenkuin pahat päivät tulevat, eikä se minulle kelpaa." Jumala sanoo ihmiselle:" minä panen sinun etees elämän tai kuoleman, valitse elämä"

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Mitä tulee erilaisiin opetuksiin varsinkin ilmestyskirjasta, esim. mitä tarkoittaa 144 000 valittua jne. niin ajattelen, että läheskään kaikkia uskostaan iloisesti ja energisesti eläviä kiinnostaa ei kiinnosta Raamatun monimutkaiselta tunutuvat kohdat, vaan keskitytään reippahasti ja maalaisjärkisestikin elämään asiallista ja hyvää elämää tässä ja nyt. Toki ymmärrän sen vastaväitteen, että hei, hankalat ja kummaltakin tuntuvat kohdat ovat Raamatussa, miks ne sitten ovat siellä. Mutta silti.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Kyllä vaan, ne eivät ole tärkeimpiä asioita omakohtaisen uskon ja rakkauden rinnalla. Lutherkin sanoo, että hän nostaa hattua, mitä ei ymmärrä. Toisaalta on hyvä, että jos jokin kohta askarruttaa, niin itse olen mielissäni, jos joku pystyy minulle selittämään.

Minulle on jäänyt hämäräksi kohta, jossa sanotaan, "missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat." Tämän oli yksi henkilö sanononut papille, joka oli vienyt surutaloon kukkia, niin pappi kertoi.

Satuin lukemaan netistä papin 1800-luvun saarnoja, jossa selitettiin tätä kohtaa, kyllä vastasi Henkeen.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset